Skip to main content

<< ACTUALITEITEN

Vergeten kinderen: kinderarmoede, een poort naar schooluitval

Augustus 2025

In België groeien duizenden kinderen op in omstandigheden die de toegang tot onderwijs moeilijker, ongelijker en soms zelfs vernederend maken. Achter de schoolmuren blijft kinderarmoede een onzichtbare maar sterke factor van schooluitval.

Feiten en cijfers, getroffen kinderen

In 2024 leeft 20,2 % van de Belgische kinderen onder de 18 jaar in een huishouden met een risico op armoede of sociale uitsluiting (Armoedecijfers, 2024). Er zijn duidelijke verschillen tussen de gewesten: 23,4 % in Brussel, 18,5 % in Wallonië en 9 % in Vlaanderen (BelNews, 2024).

En armoede beperkt zich niet tot het budget. 13,7 % van de kinderen tussen 0 en 15 jaar leeft in een situatie van specifieke materiële ontbering: ze hebben geen boeken thuis, geen rustige plek om huiswerk te maken of geen kledij die geschikt is voor het seizoen (Enquête SILC 2024, Statbel). Deze ontberingen bemoeilijken dagelijks hun succes op school.

Is de school een hefboom voor gelijkheid… of een spiegel van ongelijkheid?

Scholen worden verondersteld elk kind dezelfde kansen te bieden. Maar in België versterken ze soms de ongelijkheden in plaats van ze te corrigeren.

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling behoort België tot de Europese landen waar de schoolresultaten het sterkst afhangen van de sociaaleconomische achtergrond van de leerlingen (OESO, 2024). Het Belgisch Observatorium voor Ongelijkheid bevestigt dat beeld: het wijst op een sterke sociale segregatie tussen scholen, versterkt door de vrije keuze van ouders en een gebrek aan sociale mix in sommige instellingen (InES Think Tank, 2024).

De gevolgen daarvan zijn duidelijk: 7 % van de Belgische jongeren verlaat voortijdig de school, zonder diploma van het hoger secundair onderwijs of zonder voortgezette opleiding. In Brussel loopt dit cijfer op tot 9,8 % (Statbel, 2025).

Als ongelijkheid al in de boekentas begint

In deze context wordt het ontbreken van basisschoolbenodigdheden een extra obstakel. Een kind zonder pennenzak, schriften of schrijfpapier loopt het risico:

  • bepaalde lessen niet goed te kunnen volgen
  • zich ‘anders’, minder legitiem te voelen
  • geïsoleerd te raken en uiteindelijk af te haken.

Zelfs wanneer sommige scholen het materiaal leveren, blijft dit soms in de klas, waardoor de kinderen thuis niets hebben om hun huiswerk te maken. Een onopvallend maar zeer reële onrecht dat precies die kinderen treft die al het minste hebben.

Een schoolpakket, een stap naar gelijkheid

In het licht van deze realiteit is het uitdelen van nieuwe schoolpakketten veel meer dan een symbolisch gebaar. Het is een daad van solidariteit, een concrete manier om tegen een kind te zeggen:

"Ook jij hebt je plaats op school. En jij start er met dezelfde kansen."

Daarom mobiliseert de Federatie van de Resto du Cœur van België zich voor het begin van het schooljaar 2025 met een ambitieus doel: bijna 4.000 volledige schoolpakketten klaarmaken en uitdelen aan kinderen uit kansarme gezinnen die gesteund worden door de 21 Resto's du Cœur.

Laten we samen bouwen aan een school die echt voor iedereen is

De strijd tegen schooluitval vereist structureel beleid, maar ook concrete acties die voor iedereen toegankelijk zijn.

Help ons om ons doel te bereiken.

Door een gift te doen, schenk je veel meer dan schoolbenodigdheden: je schenkt een toekomst.